Sådan får du en god nats søvn

Hvis du har problemer med at falde i søvn, er det en god idé at komme ud af dit soveværelse. Prøv en afslappende aktivitet i stedet for at sidde foran dit fjernsyn eller din computer. Når du er færdig, skal du vende tilbage til din seng. For at få en god nats søvn er det vigtigt at holde en tidsplan. Undgå at spise tunge måltider, før du går i seng. Det anbefales, at du udfører en beroligende aktivitet mindst 30 minutter før sengetid. Disse tips hjælper dig med at få den søvn, du fortjener.

God til at sove er fødevarer med højt indhold af fedtsyrer. Umættede fedtsyrer, der findes i fisk som laks, kan gøre dig træt, men de hjælper også med at øge din krops produktion melatonin. Spis æg og tun for at få aminosyren tryptofan. Det har vist sig, at tryptofan kan hjælpe dig med at falde i søvn hurtigere. Hvis du har problemer med at falde i søvn, selvom du tager en sovepille eller en sovende tablet, skal din læge konsulteres.

Lys har den modsatte effekt på vores døgnrytme. Det stimulerer vores hjerner og holder vores sind aktive, hvilket kan hjælpe os med at vågne op. Natbelysning kan narre vores hjerne til at tro, at det stadig er dagslys, hvilket får søvnen til at blive forstyrret. Blåt lys, som kan udsendes af elektroniske enheder, er en af de farligste. For at sikre, at du sover godt, kan en app downloades til din tablet eller smartphone, der blokerer blåt lys.

Dette søvntilskud er simpelt, men det blev hurtigt et populært valg. De eneste ingredienser er magnesiumcarbonat og natriumbicarbonat. Naturlige smagsstoffer som stevia og citronsyre er også inkluderet. Det kan generelt tages med et måltid for at øge søvnkvaliteten. Tag en pille, før du går i seng, hvis du stadig har problemer med at sove om natten.

Kirsebærsaft kan hjælpe dig med at sove bedre. Det er rig på melatonin(se mere her sleepzone.dk), som fremmer søvn. Testpersoner, der havde kirsebærsaft før sengetid, var i stand til at sove i 25 minutter mere end dem, der indtog andre væsker. Mælk med honning indeholder aminosyrerne tryptofan, melatonin og andre næringsstoffer. Magnesium er et andet naturligt supplement, der kan give flere sundhedsmæssige fordele.

For at fremkalde søvn bør forældre også belønne deres børn med belønninger. Forældre bør bruge belønninger til at fremkalde søvn, uanset om et barn falder i søvn alene. Når du er kommet i seng, skal du belønne dit barn for at få en god nats søvn. Dette vil lære dit barn, hvordan man er rolig og forhindrer problemer senere i deres liv. At lære dit barn at bosætte sig selv vil hjælpe med at forbedre deres mentale og fysiske sundhed.